Ryoanji for Contrabass Saxophone (Contrabassoon) and Piano/pour Saxophone Contrebasse (Contrebasson) et Piano
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Written : September-November, 2000

Dedication/Dédicace: "For Jay C. Easton"

Première :

Duration: ca 8:00

Notes:

Ryoanji was written for Jay C. Easton, a saxophonist who promotes many of the rarer members of the saxophone family, especially the lower instruments. The work was inspired by a visit to the famous Zen Rock Garden in Kyoto by the composer in 1997. While the composer had looked forward to this visit for many years, after having studied this particular garden during his University studies, he was struck by the fact that while he had a very strong experience, what he understood was clearly not at all what his Japanese friends understood. "Ryoanji" is not so much a work which describes the place in question in Asian terms, but an expression of the composer's reaction to it in a completely western thought process, although using stylised elements of traditional Japanese music.

The work is in one continuous movement in three sections. The first is essentially contrapunctive with a ponderous theme passed between the Saxophone and Piano. The second section is a calm recitative in the saxophone with supporting chords and figures in the piano to create a calm, still atmosphere. The third section is a dance-like passage with harmonies in fourths which leads to a final, resigned recitative to bring the work to a close.

Notes:

Ryoanji est écrite pour Jay C. Easton, un saxophonist qui fait la promotion des saxophones rares, surtout les saxophones les plus graves. L'oeuvre prend son inspiration dans une visite par le compositeur au jardin zen célèbre à Kyoto en 1997. Malgré les connaissances du compositeur de l'aesthétique du jardin et son désire de comprendre la signification du lieu, il a été frappé par le fait que ce qu'il a compris n'était pas la même chose que ce que ses collègues japonais ont compris. De ce fait, "Ryoanji" n'est pas autant une oeuvre descriptive japonaisante, mais plutôt une expression de la réaction du compositeur dans un context occidental, malgré quelques citations stylisées de la musique japonaise traditionale.

L'oeuvre est dans une mouvement divisée en trois parties. La première partie est essentialement contrepunctive avec un sujet assez grave qui est traîté par le saxophone et le piano. La deuxième est un récitativo très calme au saxophone avec les harmonies et des figures dans la piano pour créé une atmosphère très séreine. La troisième passage est en forme de danse avec des harmonies en quartes qui mène vers un récitativo-finale resigné pour terminer l'oeuvre.

 

 

 

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